Briljant & niet van ons

Geschreven door Robert Jan Heyning op 2020-07-10

LinkedIn

Totaal verkringeld

Heel lang geleden werd ik gebeld door de toenmalige marketingbaas ('brandmanager' bestond nog maar net, of nog net niet) van Riedel. Verantwoordelijk voor Appelsientje, Pompelmoentje, Fruitdruifje, Zontomaatje en Goudappeltje.

Het gesprek begon wat lastig, doordat het kringelsnoer zodanig was verkringeld dat ik mijn hoofd zo'n beetje op het toestel moest drukken.

Hij zei dat hij twijfelde of die merknamen 'eigenlijk wel goed waren'. De bedenkers ervan waren immers geen professionals. Toen ik klaar was met naar adem happen heb ik hem naar waarheid gezegd dat ik wou dat wij die namen hadden bedacht. En dat kwam niet voort uit valse bescheidenheid. The name that works, komt spijtig genoeg niet altijd uit onze koker.

Een dag later stond hij voor deur met een enorme doos pakken sap op een steekkarretje. Vorstelijk betaald voor het advies dat Riedel ons niet nodig had.

Moraal van dit verhaal:

  1. Onderschat nooit je eigen creativiteit.
  2. Overschat hem trouwens ook niet.

Ik schrijf dit, omdat ik vanochtend wakker werd met het woord Appelsientje in mijn hoofd. Vandaar.

The Nameworks / Robert Jan Heyning